Sociale angststoornis behandelingen

Hier vind je een overzicht van verschillende methodes om te leren omgaan met sociale angst. Er zijn namelijk ontzettend veel sociale angststoornis behandelingen. Voorbeelden hiervan zijn cognitieve gedragstherapie, sociale angst training, medicatie en zelfhulp.

 
 

Sociale angststoornis behandeling -cognitieve gedragstherapie (cgt)

Deze  sociale angststoornis behandeling richt zich op het anders leren denken, waardoor je gevoelens en gedrag ook positiever worden. Op een makkelijk toepasbare manier leer je om negatieve gedachten om te buigen naar realistischere gedachten. 

Als je bijvoorbeeld bang bent om tijdens een vergadering vragen te beantwoorden, omdat je bang bent dat je het antwoord niet goed weet en ervan overtuigd bent dat anderen jou dom zullen vinden. Dan leer je dat iedereen soms het antwoord niet direct weet op een vraag en dat dit niet perse betekent dat anderen je hierom dom zullen vinden.

Stap voor stap ga je vervolgens zoeken naar bewijs voor en tegen jou bezorgde gedachten door te kijken hoe mensen reageren als je aangeeft tijdens de vergadering dat je het antwoord niet weet. Zo ervaar je steeds minder stress in dit soort situaties.

De sociale angststoornis behandeling cgt duurt ongeveer 3 tot 6 maanden. De gesprekken met de psycholoog of psychiater zijn 1 tot 2 keer per week en bij gemiddeld 65% is na de behandeling de symptomen verminderd.

balans sociale angst behandeling

Sociale angst medicatie

De sociale angst medicatie is vaak in de vorm van bètablokkers. Denk hierbij aan propranolol. Dit neem je twee uur tot een uur voordat je een enge sociale situatie ingaat in. Het zorgt ervoor dat je minder last krijgt van lichamelijke klachten zoals:

  • hartkloppingen
  • trillen
  • zweten

Hierdoor heb je minder last van bangheid in het bijzijn van anderen. Ook wordt er wel eens een antidepressivum worden toegediend. Deze werken namelijk ook voor deze klachten.. Helaas zijn er wel veel bijwerken en zijn de positieve werkzaamheden pas na 3 maanden merkbaar. Ook is het af te raden om in combinatie met deze medicijnen gebruik te maken van alcohol en alternatieve middelen zoals St. Janskruid.

Mindfulness een zeer effectieve sociale angststoornis behandeling

Mindfulness is een zeer effectieve sociale angststoornis behandeling. Hiermee leer je namelijk de aandacht te richten op het moment in plaats van de aandacht te richten op jezelf of het oordeel van anderen. Door mindfulness regelmatig te oefenen, verminder je jouw bange gevoelens. Je kunt de technieken namelijk ook goed toepassen in het bijzijn van anderen. 

Sociale angst training

Sociale angst training: gespreksvaardigheden

Het in staat zijn om met anderen te communiceren en om te gaan wordt sociale vaardigheid genoemd. Misschien heb je veel situaties vermeden, omdat deze negatieve gevoelens en gedachten bij je oproepen. Hierdoor kan het zijn dat je gespreksvaardigheden niet goed zijn getraind. Of misschien beheers je ze wel, maar durf je het gewoon niet. Met een sociale vaardigheidstraining kun je hiermee oefenen en aan je zelfvertrouwen werken.

Tijdens een sociale angst training leer je:

  • Hoe je beter kunt luisteren
  • Wat voor vragen je kunt stellen
  • Hoe je een gesprek gaande houdt (doorvragen)
  • Hoe je een gesprek begint
  • Een verhaal vertellen
  • Uitleg geven
  • Nagaan of de ander je snapt 
  • Controleren of jij de ander begrijpt (samenvatten)
  • In een groep spreken
  • Jezelf voorstellen
  • Voor jezelf opkomen
  • Een verzoek doen
  • Goed oogcontact maken
  • Met lichaamstaal gebruiken
  • Het volume en de toon van je stem aansluiten bij je verhaal

In de training oefen je met behulp van rollenspellen en huiswerkopdrachten. Zowel individueel als in groepsverband worden ze aangeboden. Het zal je helpen jouw sociale fobie aan te pakken, doordat je beter zult worden in communiceren door de oefeningen doe je positieve ervaringen op die je ook goed kunt toepassen in je dagelijkse leven.

Sociale angst training: assertiviteit

Sociaal fobische mensen zijn bang voor kritiek. Om dit te vermijden komt het vaak voor dat er geprobeerd wordt iedereen tevreden te houden. Dit gaat vaak ten koste van het eigen geluk. Hierdoor kan het zijn dat je vaker over je heen laat lopen, omdat je bijvoorbeeld goedkeuring wilt of aardig worden gevonden. 

Het komt daarom ook veel voor dat mensen zich anders voordoen. Dit is erg zonde omdat als je jezelf niet bent, je de verkeerde mensen aantrekt. Als je jezelf bent, dan vind je mensen die bij je passen. Daarnaast leren mensen jouw grenzen niet kennen, als je heel hard je best doet om leuk gevonden te worden. 

Je zal meer plezier aan je relaties beleven als deze bij je passen. Daarnaast kost het minder energie als je jezelf niet telkens weg cijfert. Als je last hebt van het vooropzetten van de behoeften van anderen en je wilt jouw angstklachten aanpakken, dan is een assertiviteitstraining een goed idee. Hiermee leer je namelijk jezelf zijn en grenzen aan te geven. Zo vind je een mooie balans tussen jouw eigen behoeftes en die van een ander. En hierover te praten, zonder er ruzie over te maken.

Zelfhulp

Vaak hebben sociaal fobische mensen wel door dat de negatieve gedachten over een mogelijk oordeel van anderen niet altijd klopt. Toch zoeken maar weinig mensen met deze klachten professionele hulp, omdat zij het graag zelf willen oplossen en bang zijn om hierover beoordeeld te worden. Zelfhulp is daarom een geliefde methode om te leren omgaan met deze klachten. Dit betekent dat je zonder professionele hulp de klachten gaat:

  • oplossen 
  • verminderen
  • of ermee om leert gaan
 
 
Scroll Up