Zelfhulp sociale fobie

Zelfhulp sociale angst

Zelfhulp voor sociale angst, daar kiest het merendeel voor van de mensen die zich bang voelen tijdens contact met anderen. Dat is ook niet zo gek, want als je last hebt van faalangst in het bijzijn van anderen en hier iets aan wilt doen. Dan hoef je namelijk niet altijd in behandeling bij een zorginstelling. Zo zijn er ook andere manieren om te leren omgaan met je klachten, zoals zelfhulp. Uit onderzoek blijkt namelijk dat deze methode goed werkt. Hieronder vind je informatie over zelfhulp bij sociale angst; voor iedereen die zich zorgen maakt over wat anderen van hen denken, hier last van hebben en er iets aan willen doen.

Dagboek voor zelfhulp bij sociale angst

Zelfhulp sociale angst

"De beste hulp die je kunt krijgen, is van jezelf."

Sociale angst, wat is dat?

Wat is sociale angst eigenlijk? Iedereen heeft daar toch wel eens last van? Met een beetje verlegenheid is toch niets mis mee? Dat klopt! Het wordt pas een ander verhaal als de bangheid om afgewezen te worden ervoor zorgt dat je situaties gaat ontlopen en hierdoor problemen ontstaan. Ook als er geen problemen ontstaan kan het erg vervelend zijn. Gelukkig zijn er veel behandelingen beschikbaar om doelgericht jouw sociaal fobische klachten te overwinnen. En kun je ook aan de slag met zelfhulp voor sociale angst.

Wanneer heb je sociale angst?

Bang zijn dat iedereen negatief over je denkt; dat is sociale angst. Je gaat vreselijk opzien tegen verjaardagen, vergaderingen en andere bijeenkomsten. Je maakt je namelijk grote zorgen of je wel de juiste dingen zegt en wat als je iets verkeerd doet? Alleen al denken aan deze situaties geeft jou veel stress. Laat staan als je, je in zo’n situatie bevindt. 

Heb je last van deze kenmerken in één situatie? Dan noem je het specifieke sociale angst. Heb je het in verschillende situaties, dan is er sprake van gegeneraliseerde sociale angst. Zorgt de spanning ervoor dat je in jouw vrije tijd en/of op werk situaties vermijdt en ontstaan er problemen? Dan kan er sprake zijn van een sociale fobie. 

De klachten

Sociaal fobische klachten komen veel voor. En eigenlijk kent iedereen het gevoel wel. Iedereen heeft namelijk wel eens keer faalangst gehad in het bijzijn van anderen. Bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst met allemaal nieuwe mensen. Om vervolgens het liefst het voorstelrondje over te willen slaan. Als je alleen bent, dan heb je er geen last van. Maar in het bijzijn van anderen kun je last hebben van:

  • Niet goed kunnen nadenken of weg willen
  • rode wangen krijgen of misschien breekt het zweet je uit
  • niet goed uit je woorden komen
  • gedachten invullen voor de ander (ze vinden mij vast stom, dom, saai)
  • je vraagt je af hoe je overkomt en wat de ander vindt en denkt dat dit negatief is

Herken je dit? Dan is de kans groot dat je allerlei excuses klaar hebt staan, zodat je onder de vervelende verplichtingen uit kunt komen. In dit geval kan zelfhulp voor sociale angst je helpen om jouw klachten in kaart te brengen. Ook leer je wat je kunt doen om je kalmer te voelen in dit soort momenten.

Lichamelijke klachten

Helaas is het niet altijd mogelijk om sociale verplichtingen, zoals vergaderingen, gezamenlijk diner, verjaardagen of presentaties over te slaan. In dit geval kun je last krijgen van lichamelijke klachten. Denk hierbij aan:

  • hoge hartslag
  • blozen
  • zweten
  • trillen
  • droge mond
  • stotteren

kortom, verschrikkelijk! En het geeft ook geen geruststellend gevoel met betrekking tot de volgende interactie die je aan gaat. Want wat als het weer gebeurd? 

Aangezien je altijd met mensen te maken zult hebben, is het belangrijk om te leren omgaan met jouw klachten. Hierdoor zullen je carrière, vriendschappen en relaties met anderen verbeteren. Een leven zonder nervositeit in het bijzijn van anderen zal je veel vrijheid geven. En zelfhulp voor sociale angst kan daarom een mooie stap zijn naar een leven zonder de vervelende klachten. 

Zelfhulp soorten bij sociale angst

Allereerst, wat is zelfhulp eigenlijk? Wanneer mensen klachten ervaren, is het gebruikelijk om naar de huisarts te gaan. Vervolgens word je doorverwezen naar een specialist. Bij zelfhulp is er geen specialist die jou helpt om jouw klachten te verminderen. Sterker nog jij bent de specialist. Zelf ga je dan ook aan de slag om jouw problemen op te lossen, zonder dat daarbij een specialist betrokken is. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Dat lees je hieronder.

Zelfhulp sociale angst boeken & werkboeken

Er zijn veel boeken geschreven door ervaringsdeskundigen en psychologen. Hierin lees je over wat sociale angst is, hoe het ontstaat en wat je eraan kunt doen. Ook vind je tips voor hoe jouw omgeving ermee om kunt gaan. Hiermee zul je het jezelf nét even makkelijker maken om de zelfhulp voor sociale angst boeken succesvol te doorlopen.

  • Dat durf ik niet. Over angst & fobieen (T.ijzermans & A.Heffels)
  • Leven met een sociale fobie (Joke Kraghten)
  • Beren op de weg, spinsels in je hoofd (Theo Ijzermans & Coen Dirkx)
  • Je gevoel de baas (D. Greenberger & C. Padesky)
  • Angstbeheersing, een trainingsprogramma voor mensen met angstklachten (H. Hermans)
  • Beren op de weg, spinsels in je hoofd (Theo Ijzermans & Coen Dirkx)
  • Laat ze maar denken. Tem je sociale angst (Robin Fatin)
  • Minder angstig in sociale situaties (Susan Boegels) 

E-health (online zelfhulp bij sociale angst)

Zoek je zelfhulp voor sociale angst via het internet? Dan is er ontzettend veel hoogwaardige zorg beschikbaar. Dit wordt ook wel e-health genoemd. Hieronder vind je verschillende type e-health bij sociale angst.

Educatieve websites

Op educatieve websites vind je informatie over klachten en kun je een test doen. Door middel van de online vragenlijsten breng je jouw klachten in kaart. Dit wordt ook wel psycho-educatie genoemd. Een voorbeeld van een betrouwbare website is adfstichting.

Forum

Er zijn verschillende platformen waar je, jouw ervaringen kunt delen met lotgenoten. Een voorbeeld hiervan is: angstfobietherapie.com.

Apps

Er zijn verschillende applicaties voor je telefoon beschikbaar die je kunt inzetten als zelfhulp methode bij sociale angst. Hiermee kun je bijvoorbeeld:

  • jouw angsten registreren
  • een dagboek bijhouden 
  • praten met een chatbot
  • ontspanningsoefeningen doen
  • serious gamen: waarbij je spelenderwijs vaardigheden en kennis opdoet

Voorbeelden van apps zijn:

  • Woebot (een chat-bot die jou coacht bij angstgevoelens en voorziet van tips en oefeningen gebaseerd op cognitieve gedragstherapie.)
  • Calm (Angst verminderen met meditatie)
  • Headspace (angst verminderen met mindfulness)
  • Jour: (Het dagboek dat je naar kalmer leven brengt)

Online zelfhulp sociale angst modules

Deze vorm van zelfhulp voor sociale angst richt zich op het verminderen van de klachten. Dit wordt gedaan met behulp van informatie, vragenlijsten en opdrachten. Je vindt ze in de vorm van behandelprogramma’s en losse online trainingen. Deze kun je in je eigen tijd en zelfstandig doen.

  1. Eerst krijg je uitleg over sociale angst en kan er een vragenlijst ingevuld worden om de klachten in kaart te brengen. 
  2. Daarna komen er onderwerpen aan bod zoals zelfbeeld, vermijding en concentratie. 
  3. Je leert meer de aandacht te richten op de taak. In plaats van je zorgen te maken om de omgeving. 
  4. Je leert ook je eigen gedachten te onderzoeken. Vaak zijn er namelijk allerlei gedachten die ons blokkeren en bang maken. Maar kloppen die gedachten wel? Daarom je tijdens een gedragsexperiment merken dat, dat niet altijd het geval is. 
  5. Je merkt dat je stap voor stap steeds meer vertrouwd voelt tijdens het contact hebben met anderen. 
  6. Aan het einde van zo’n programma maak je een terugvalpreventieplan. Zodat je ook in de toekomst weet hoe je met de bangheid tijdens gesprekken kunt blijven omgaan.
 

Voor- en nadelen van zelfhulp voor sociale angst

Zelfhulp sociale angst: voordelen

De belangrijkste voordelen van zelfhulp bij sociale angst:

  • Je kunt zelf online aan de slag op momenten die je wilt en in je eigen tempo
  • Veel bewezen informatie, oefeningen en heldere uitleg
  • Laagdrempelige hulp waarmee je zelf je klachten kan verminderen
  • Direct starten en voorkomen dat klachten verergeren of verder ontwikkelen
  • Eventuele wachttijd voor therapie overbruggen
  • Niet afhankelijk van een behandelaar en daarmee duurzame zelfredzaamheid opbouwen
  • Zelfinzicht opdoen en alle informatie en oefeningen na kunnen lezen
  • Een betere kwaliteit van het leven bereiken en minder klachten ervaren

Zelfhulp sociale angst: nadelen

De belangrijkste nadelen van zelfhulp bij sociale angst zijn voor iedereen anders. Mogelijke nadelen zijn:

  • Geen begeleiding
  • Teveel bezig zijn met de klachten, omdat de zelfhulp modules continu beschikbaar zijn
  • Belangrijke informatie over kunnen slaan, omdat je zelf kiest wat je wilt lezen en wat je wilt leren
  • Onnodige zorgen maken over de ernst van de klachten, omdat er geen feedback momenten zijn
  • Geen toegang tot het internet? Geen toegang tot e-health
  • Privacyrisico’s wanneer een website niet goed is beveiligd

Hulp bij sociale angst

Ondanks de nadelen van zelfhulp bij sociale angst, is de beste vorm van hulp die je kunt krijgen, van jezelf. Door eigenhandig aan je klachten te werken versterk je duurzame zelfredzaamheid. Hiermee heb en houd je zelf de regie over je leven in handen.

Verminderen je klachten niet of onvoldoende? Dan kun je altijd contact opnemen met de huisarts. Met een doorverwijzing kun je in behandeling bij een specialist. De zelfhulp programma’s, boeken en trainingen voor sociale angst kun je ook goed gebruiken om de wachttijd te overbruggen voordat jouw behandeling start.

 
Scroll Up